مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

علیرضا سلطانی-کارشناس مسائل توسعه: تهران درحالی مدیریت جدید شهری را تجربه می‌کند که با چالش‌ها و مشکلات بزرگی مواجه بوده و این مسئولیت مدیران جدید شهری را بسیار سنگین کرده است.

واقعيت اين است كه تهران به‌عنوان پايتخت ايران با يك شهر مطلوب متناسب با شاخص‌هاي روز جهاني فاصله زياد و معناداري دارد. مشكلات و چالش‌هاي موجود زماني بيشتر به چشم مي‌آيد و افسوس ناظران و شهروندان را افزايش مي‌دهد كه تهران در طول 12سال گذشته از ثبات مديريتي برخوردار بوده است. از منظر ادبيات توسعه، ثبات در مديريت، زمينه‌ها و بسترهاي لازم آسيب شناسي و درك شرايط، برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي را فراهم مي‌سازد اما اين مهم در مورد تهران و مديريت 12سال اخير آن مصداق ندارد.

چنان‌كه بيان گرديد تهران در شرايطي به مديريت جديد تحويل گرديد كه انبوهي از مشكلات و چالش‌ها را در حوزه‌هاي مختلف يدك مي‌كشد درحالي‌كه مي‌شد در اين فاصله با تدبير و برنامه‌ريزي، حداقل بخشي از مشكلات و نه همه آنها را حل كرد.در بروز اين شرايط به‌طور طبيعي دو دسته از عوامل تأثير‌گذار بوده است: يكي نبود برنامه‌ريزي راهبردي در اداره كلانشهر تهران است و ديگري غلبه مسائل سياسي بر مديريت شهري.

اين شرايط و عوامل، به‌طور طبيعي زمينه ساز بروز يك پديده ناميمون ديگر در شهر تهران شده كه آثار و هزينه‌هاي آن سال‌ها بر دوش مديريت شهري و به‌خصوص شهروندان تهراني در شكل تحمل سختي‌ها و مشكلات ناشي از عدم‌بهبود شاخص‌هاي زندگي و پرداخت ريالي مستقيم، سنگيني مي‌كند.

اين پديده چيزي جز مديريت گران شهر در 12سال گذشته و ايجاد تعهدات سنگين مالي براي مديريت شهري (بدهكاري 30هزار ميليارد توماني) نيست. نبود برنامه و اداره سياسي شهر در ا ين مدت سبب گرديد نه‌تنها شهرداري تهران از حقوق قانوني خود و حمايت‌هاي مالي دولت بي‌نصيب شود، بلكه عملا در تأمين منابع مالي اداره شهر متوسل به شيوه‌هاي نامتعارف و همچنين اجراي پرهزينه طرح‌هاي عمراني گردد. به‌عبارتي چالش بزرگ مديريت جديد شهري تهران عدم‌وجود منابع درآمدي پايدار، مستقل و توانمند براي اداره تهران است.

به‌طور طبيعي نخستين اقدام مديريت شهري جديد، پس از ارزيابي مسائل و شرايط تهران، يافتن راهي براي ارزان كردن اداره تهران و عبور از چالش‌هايي است كه گراني تهران در گذشته موجب آن شده، است. اگرچه رسيدن به اين هدف سخت و پرهزينه است اما براي تهران اجتناب‌ناپذير است. طبيعتا اقدامات تسكيني و فوري نمي‌تواند حلال اين مشكلات باشد بلكه رفع اين مشكلات نيازمند يك برنامه راهبردي ميان مدت است.در اين راستا گشايش مناسبات شهرداري با دولت و اتخاذ تصميماتي مبني بر ساماندهي فروش تراكم، زمينه‌هاي خوبي براي گام گذاشتن در اين مسير است. اين شرايط طبعا موجب كاهش فساد، بهبود كيفيت خدمات شهري و افزايش رضايت شهروندان تهراني خواهد شد.

کد خبر 384120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha